Korábban írtam ennek az egyházi textíliának a szimbolikájáról. Közben megtaláltam a szakértőjét Sárospatakon, a Református Teológiai Akadémián oktató Pocsainé dr. Eperjesi Eszter személyében. Ő kezeli a Sárospataki Református Kollégium Tudományos Gyűjteményeinek Múzeumát, ahol az
utóbbi évtizedekben gazdag református egyházművészeti anyag gyűlt
össze elsősorban a Tiszán-inneni Református Egyházkerület
gyülekezeteinek használatából kivont, ott letétben elhelyezett úrasztali
terítőkből.
A professzor asszony nagyon kedvesen válaszolt: "A küldött terítő nem régi, szerintem a 20. század közepéről való. Elég
nagyolva, géppel varrták bele a recét az anyagba. Sajnos nem igazán
tudtam kivenni, hogyan készítették, de felteszem a kérdést, hogy nem
horgolás-e? Életben kellene látnom, hogy tudjak nyilatkozni. A
szimbólumok nagyszerűek. Rudolf Koch remekül használta a jelképeket.
Görög kereszt formában: Üdvösség Királya, Békesség Fejedelme. A négy
evangélista szimbólumaiban beékelve. Igazán nagyszerű."
Ahogy meresztem a szememet a fotóra, és próbálok visszaemlékezni, mégis úgy gondolom, h. varrott rece a munka. Ha hosszabban Pesten leszek, újra megnézem.
Van egy FONÓ az "ezerszer áldott " nyolcadik kerület flaszterén, az Orczy tér szutykos utcácskájának kulturált szegletén, az itt felejtett remíz és a szebb napokat áhító szeszgyár kies telkének peremén. (Reménykedem 'e téren' - én emlékszem a Kévés-házak helyén tátongó gödörben úszkáló vadkacsákra! Bár fent még kivehető a mostani Baross utca sarok)... Az ÖLTÖGETŐ önképzőkör: mindenki hozza saját munkáit – mint régen a FONÓba – és tanulunk egymástól. Itt nyomon követhetők mesterkedéseink.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlés