2013. július 15., hétfő

Madridi Díszítőművészeti Múzeum - Museo Nacional de Artes Decorativas

 
A nagy bőségének is van olykor hátránya - Madridban nem találtam eddig  a mi Néprajzi Múzeumunkhoz hasonló kiállítóhelyet. Ahol együtt lehetne látni történetileg az itt élő népek életmódjának mindennapi és művészileg átlényegült tárgyait és szokásait. Több múzeumban elszórtan lehet megtalálni ezeket a témákat - és legfőképpen az illető tartományban ismerkedhetünk az ottani nép tárgyi- és viselkedési kultúrájával.
                                     
Ez a szó szerint Díszítőművészeti Múzeum nagyjából megfelel a mi Iparművészeti Múzeumunknak, de olyan régi, alapvető mesterség történetét nem  mutatja be, mint pl. a halászat: az bizonyára a Tengerészeti Múzeumban lehet. Inkább a mindennapi élethez kapcsolódó esztétikai jellegű ismereteket vonultatja föl. Sajnos most nem nem is lehet teljes képet kapni a gyűjteményről, mert nyáron a fölső két emelet zárva tart. Egy gyönyörű belvárosi palotában van a múzeum, de mivel nincs gépészetileg felújítva, gondolom, méregdrágán tudják biztosítani az úgy-ahogy - nekem épp kellemes - belső klímát kis, mobil légkondicionáló berendezésekkel. Persze ennek is van varázsa Madridban: a hűvös oldalon a nyitott ablakokból fentről nyílik panoráma a túlsó házsorra.

 Az alsó szinten időszakos tárlat van - a másodikon az állandó gyűjtemény látható, az itt látható 17. szd-beli nemesi udvarház a teljes berendezésével, két porcelános, egy textiles szoba, és egy ékszeres fülke. Ez összesen 9-10 elég kis terem. A honlap alapján a szeptembertől megnyíló 3-4. emelet a múzeum krémje - úgyhogy folt. köv. akkor!

 

Az eléggé egységes 3 EUR-s belépődíj igen baráti ár. Regisztrált munkanélküliek, intézeti gondozottak, tanárok, 18 év alattiak és 65 év felettiek ingyenesen léphetnek be mindenűvé - akár EU-s, akár dél-amerikai országból érkeznek! Félárú kedvezményt élveznek még más egyéb csoport.


Ráadásul vasárnaponként ezek a "középkategóriás" állami gyűjtemények korlátozott időben, egységesen 10-15 óra közt, ingyen vannak nyitva. Persze a "triumvirátus"  - Prado-Thyssen-Bornemissza- Reina Sofía Múzeum - hétfőn is nyitva tart, pestiesen szólva 'orrvérzésig', de nem is ilyen tarifával, és csak zárás előtt egy órával ingyenes - de annak is felét a szabadjegy sorbanállós megszerzésével vagy kénytelen tölteni...
Tehát most egy felvezető háromórás látogatáson voltam a múzeumban, mert közben ismerkedtem a spanyol lifejezésekkel is...
A kedvenc textiles termet igencsak mostohán tartják: épp itt nem volt spanyol v. angol nyelvű tárgyismertető brossúra. A kedves teremőr asszonyság is fájdalomdíjul csak a fiókban tárolt zárt vitrineket tudta megmutatni. Itt sikerült lencsevégre kapnom egy miniatűr keresztszemes hímzésgyűjtemény-félét:

4 megjegyzés:

  1. Hogy lehet,hogy eltünt a tegnapi hsz-em? :( Pedig írtam.....
    Milyen jó,hogy engedett fotóznia hölgy!Gyönyörű ez a mintakendő!!!!

    VálaszTörlés
  2. De emilen megkaptam! A végén még tippeket adott, hova érdemes még mennem... Erre megkértem, hadd fényképezzem le a fiókban levőt:-) Vaku nélkül lehetett fotózni - na nem így a triumvirátusnál! Kedvesek a teremőrök ált. főleg ha látják, h. érdeklődsz... Dög unalom lehet különben a sok szépség közt, és a látogatók jó része elég műveletlen is néha... Persze itt is ritka a képzett-széles látókörű teremőr-

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jé! :)
      Tavaly találkoztam a Balatonnál a Jókai múzeumban egy tüneményes teremőrrel.Persze azért csak kibököm,hogy én is múzeumban dolgozom.:)Olyan aranyos volt a hölgy,hogy emailben küldött még nekem bescannelt könyvet is.

      Horvátországban sajnáltam nagyon azt a kis teremőr lányt, teljesen egyedül van a múzeumban, látszik,hogy dög unalom neki,mert a látogatók sem özönlik el sajnos.

      Itt nálunk is van unalom nekik, de képzik magukat,csak szegények nincsenek elismerve ,emiatt mindig írtó dühös vagyok.Szeretik,ha én vagyok az inspekciós,legalábbis ezt mondják.:)

      Törlés
    2. Írtam kiegészítést a textiles Nagymami bejegyzésemhez.:)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...