Húsvét lopakodik a kertek alján...
Zsuzsa dekoratív tojásdíszeket készített - de a rózsa nagyon emlékeztet egy ismert motívumra.... Így készülnek a tojáskák:Ha jobban megnézzük, ez nem szokványos keresztszemes, hanem a fordítottja: az 'üresen hagyott' hímzett háttérből rajzolódnak ki a motívumok! Hiszen ez egy réges-régi technika: a középső minta is középkori eredetű -
EGY ASSISI HÍMZÉS! Ez az érdekes technika nem  tartogat nehézséget a keresztszemezők számára, mégis egészen más születik a hímzés  során, mint a megszokott... Hatása egyszerű, nemes és  elegáns, elkészítése pedig – pár alapvető fortély ismeretében – nem  nehéz. Tulajdonképpen csak „ki kell fordítani” a hagyományos  motívumokat, és felborul a keresztöltések és a tűzőöltések sorrendje.
 
    Giotto  jelenítette meg festményein a  szent életútjának állomásait. Egy szerzetesnővér ezeket a XIII. században szokásos ábrázolásmód  szerint egyszerű vonalakkal lemásolta és lenvászonra vitte. Sokan ezt  tekintik az első Assisi-hímzésnek. 
Az 1800-as évekig egyszerűen „üres”  vagy „fordított” hímzésnek hívták - voided embroidery. Most 150 éve, 1861-ben, az egységes olasz  állam megalakulása után mozgalom indult a  hagyományos kézműves tevékenységek felélesztésére és az elszegényedett rétegek foglalkoztatására. Felelevenítvén Assisi  térségében a régi századok nagy  családjainak textildíszítési eljárásait, az egyre ismertebb és  népszerűbb  „üres hímzés” kifejezést fokozatosan felváltotta az "Assisi-hímzés" elnevezés.                                                                                                 
Johann Schonesperger 1523-as mintakönyvét követően – ami fametszetek gyűjteménye – egész Európában rengeteg könyv jelent meg, terjesztve és átalakítva a mintákat, formálva az emberek ízlését.
A XVIII–XIX. században az Assisi-hímzés vesztett népszerűségéből, de a már említett olasz mozgalom hatására a XX. század kezdetén ismét fellángolt a lelkesedés. Korai minták másolásával, az egyházi jelleg világiassá tételével és az egyszerű  kereszt- és tűzőöltések használatával hozták közelebb a technikát a közízléshez. Johann Schonesperger 1523-as mintakönyvét követően – ami fametszetek gyűjteménye – egész Európában rengeteg könyv jelent meg, terjesztve és átalakítva a mintákat, formálva az emberek ízlését.
A tradicionális alapszínek határozott vörös, zöld, kék és arany, ami kontrasztos megjelenést kölcsönöz. A motívumok szimmetrikusan elhelyezett stilizált, gyakran mitikus megjelenésű állatfigurák, növényi ornamentika(virág, inda, levél, gyümölcs) kandeláberszerű díszítménnyel tagolva.
A középkori munkák határozott színekben pompáztak, nyújtott keresztöltéssel készítve tömött alapot képeztek a kirajzolódó "üres = voided" figurák közt.
A szegélyt keskenyebb, egyszerűbb sormintázattal, Holbein öltéssel kombinálták. 
 Tűzőöltések menete
     Tűzőöltések menete Keresztöltések menete
   Keresztöltések meneteA kontúrozást azonos színű, vagy kicsit sötétebb Holbein öltéssel végezték. Leggyakrabban szőnyegszerű szalagokat képeztek. Angolul itt olvasható az assisi hímzésről bővebben.
 
 






 
 
 
