2011. szeptember 24., szombat

Szálánvarrott hímzés

Ígérem, több  bőrt már nem húzok le a tanfolyamomról... Most azonban egyenként lefényképeztem végre a befejezett tárgyakat és készítettem róluk egy kollázst... Ezt még utoljára idebiggyesztem: egyetlen korábbi ajándék-zacskócska van közte.

A hímzésre még szeretnék kitérni. Keresztszemes technika volt a kézműves tanfolyam hímzés oktatása a nyári szigligeti "munkatáborban" . Takácsvászonból  készítettünk azsúrozott szegélyű zacskót. Létra azsúros bújtatóval és horgolt zsinórral oldottam meg a zacskó zárását. 
Egyszerű, tömött kis  sormintát választottam a hímzéshez, mert ebből jól mutat a szálánvarrott hímzés, amit már régen szerettem volna kipróbálni ezt az öltésváltozatot, amit másnéven "fonottas" v. nyújtott keresztszemes hímzésnek is neveznek.

Menete: balról jobbra haladunk. Az első szokásos keresztöltést a kezdőpontban felöltve fejezzük be, és innen ferdén átöltünk a következő keresztöltés oldalsó pontjába. *A felöltés a szokásos helyen lesz, majd következik a szokványos előöltés, ami most az első hosszú fedőöltést keresztezi. A második nyújtott fedőöltést ismét a következő négyzetbe öltjük.*
 

E két öltés: *-* képezi a sort, amit egy szokásos keresztöltéssel fejezünk be, majd a megfordítjuk a kezünkben az anyagot, és úgy varrunk tovább. Most ebben a sorban a nyújtott öltések az ellenkező irányba dőlnek  - így képződik a hajfonathoz hasonló fonottas minta. A hímzés megjelenése szövetszerű, sokkal tömöttebb, mint a szokásos keresztszemekből.
Sculmann Istvánné kéziszövő népi iparművész szálánvarrott munkája.
A magyar népművészetben elsősorban régies, szövetszerű mintákat készítenek íly módon - de nem ismeretlen a technika másutt sem. Pl. az Assisi hímzéseknél is eredetileg ezt alkalmazták - ahol a minta hátterét, tehát összefüggő felületeket töltenek ki keresztszemmel...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...