2016. december 1., csütörtök

Őszi leltár - Furcsaságok zöldben

Kicsit megcsúsztam ezen az őszön... semmi melankólia vagy baj, csak túlságosan lefoglal a családtörténeti búvárkodás. Azért nyitott szemmel és blendével járok, és rácsodálkozok a körülvevő zöldségekre.
Most megbizonyosodtam róla, hogy Ibériában ősszel nyílik a sáfrány! Én is szereztem "La Mancha aranyából" néhány hagymát a toledói piacon. Tavaly azt hittem, csak az enyém kergült meg a balkonon, hogy ősszel kezdett virágozni, de most meggyőződtem róla, hogy normálisan működik. Azt gondoltam, túl erősen öntöztem szeptemberben, és ahelyett, hogy rendesen meggyökeresedett volna, mint otthon, az enyhe őszi időben egyúttal ki is hajtott, ki is virágzott. Épp négy hete bontogatta finom szirmocskáit, s így le is verte a hirtelen megérkezett egynapos mediterrán eső...
Az igaz, hogy a szokásosnál is kellemesebb őszünk volt - sokáig nem jöttek az esők, meleg és száraz volt minden. Sok növény újra is virágozott, ami itt érthetően még gyakrabban előfordul a meleg klíma miatt. Így például másodvirágzáson értem a Yucca-t is, ami nálunk aligha fordul elő... Láttam fenyőt is virágozni mostanában. Érthető is, hogy a forró mediterrán klímában nyáron már alig tudnak növekedni a termések - ez inkább érlelés. A toboz is itt különösen korán kezdi a kifejlődést. 

Az olajbogyó rendkívül hosszú tenyészidejű. Most kezd érni: előbb padlizsánszínt ölt, majd egész elfeketedik, és lehet szüretelni, sajtolni az olaját. Ez január-februárra esik - tavaly sikerült részt venni egy vidéki oliva-szüreten.
 
 A szamócafa, amiről a Puerta Sol mackója is lakmározik most pompázik fehér csengettyűszerű húsos virágfürtjeivel, és gyönyörűen kivillannak ujjbegynyi, pirosodó bogyócskái. Még nem próbáltam a madrono italt...
 Az itteni Passiflora nagyobb bokrai is egészen mostanáig virágoztak a befuttatott kerítéseken. Narancssárga, húsos termései olyan jércetojás méretűre nőttek. Ezek az indák egy vadszőlő-tőkével vannak versenyben egy eukaliptuszfára való csavargózásban:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...