2011. január 25., kedd

Kalocsai a börtönből - és sashiko Japánból

Képzeljétek, tegnap este - zsinórhorgolás közben - mire lettem figyelmes?

A Kék fényben bemutatták, ahogy a kalocsai büntetés-végrehajtó intézményben Richelieu-t varrtak a hölgyek...
Úgy a 28-29. perc között kell keresni őket...

Más! Zsuzsa csinálta ezeket a foltvarrásokat lábadozása során:

Sashikó - japán kézi foltvarrási technika - régi japán eredetű hímzési technika, mely  erősítő öltések díszítő célú alkalmazásából áll. A szegénységben a kényszer szülte ezt a művészetet. A   az elhasználódott ruhadarabok A különböző vidékeken más-más motívumkincs alakult ki.

Kezdetben a hagyományos japán öltözetek viseltes részeinek foltozása, ill. elszakadt részeknek a megerősítését szolgálta előöltésekkel, később kifejezetten díszítő célzattal készített hímzésszerű foltozás. A jobb részeket kivették, egymással bélelték, 2-3 rétegben egészen apró öltésekkel összevarrták ruhává vagy akár takaróvá. A fehér pamut fonal jellegzetes megjelenést kölcsönöz az indigókék japán viseletnek, de néha vörös fonalat is használnak a kiemelés érdekében.
Számos sashiko minta kínai eredetű, de többségüket maguk a japánok fejlesztettek ki. Katsushika Hokusai volt a legnevesebb festőjük, aki 1824-ben adta ki az Új minták tervezése c. könyvét, mely a legtöbb sashiko minta alapját képezte.
A B+ZS Stúdió több mint százféle mintát dolgozott fel kézimunka előnyomásra.

Sashiko (literally "little stabs") is a form of decorative reinforcement stitching (or functional embroidery) from Japan. Traditionally used to reinforce points of wear, or to repair worn places or tears with patches, this running stitch technique is often used for purely decorative purposes in quilting and embroidery. The white cotton thread on the traditional indigo blue cloth gives sashiko its distinctive appearance, though decorative items sometimes use red thread.
Many Sashiko patterns were derived from Chinese designs, but just as many were developed by the Japanese themselves. The artist Katsushika Hokusai (1760–1849) published the book New Forms for Design in 1824, and these designs have inspired many Sashiko patterns.

2011. január 23., vasárnap

Azsúros szatyor

Végre befejeztem az azsúros szatyrot, amit a kis menyemnek szántam. Szorított az Ágnes-nap - törésre kellett vinnem a dolgot. Régen kihímeztem ugyanis - csak tipródtam, hogy érdemes lenne kibélelni és zsebet varrni bele... Aztán rájöttem, az azsúr így jobban érvényesül - meg különben is hadilábon állok a varrógéppel...

Mindenkit bátorítok, hogy próbálja meg! A lenvászon nagyon szép erre a célra - az azsúrozást szinte el se lehet rontani, legfeljebb elszámolni... Nekem az is sikerült...

A középső hurkolt betét a necc beszövésére emlékeztet...

2011. január 22., szombat

Díjat kaptam - mit is kezdjek vele...?                                                                                                                                                        

Köszönöm JUDITNAK a megtisztelő címet - olyan újsütetű naplózó vagyok, hogy ez még inkább megelőlegezett bizalom a részéről:-)
Ráadásul úgy érzem, nem is kreatív - inkább reproduktív alkat vagyok... Majd elválik - mint zsák a foltjától!

Szóval ez a díj... 
A díjra vonatkozó szabályok persze megadják a tennivalókat:
  1. 1. Köszönd meg annak,  akitől kaptad.
    2. Tedd ki a logót a blogra.
    3. Linkeld be, akitől kaptad.
    4. Add tovább még  hét blogosnak.
    5. Linkeld be őket.
    6. Hagyj  náluk megjegyzést, értesítsd őket.
    7. Árulj el magadról hét dolgot.

Mivel kezdő naplózó vagyok, könnyű hét dolgot elmondani magamról... 

  1. Mindig időzavarban vagyok.
  2. Nagyon fontosnak tartom, hogy helyesen írjak és világosan fogalmazzak.
  3. A kézimunkánál talán csak a kertészkedést szeretem  jobban.
  4. Mindig a kisebb, szegényebb, egyszerűbb pártján vagyok.
  5. Nem tudok sose "karba tett kézzel ülni".
  6. Valahogy félbe maradnak a dolgaim... 
  7. Kicsit és gyakran lazábbnak kéne lennem!

Nektek  szánom a díjat, mert nagyon ötletdúsnak tartalak Benneteket: 
Az új év első Fonója jan. 12-én                                                            

Jó volt megint találkozni! Fent a tavalyi legszebb mesterke visszája!
További munkácskák az azsúrozás jegyében - Marika szütyője középen egyszerű keresztszemes mintával...


Marcsi zacskóján és Évi alátétén már egyszerű és mégis nagyon mutatós vagdalásos minták vannak!

 
 
                                                            
Zsuzsa keze betegség alatt sem lankadt....
Foltvarrás kézzel és japán varrás:

2011. január 20., csütörtök

Sarokkiképzés, szegély, szegés, rojt

Azsúr sarok pókozása

Ha az azsúr sorok keresztezik egymást, és üres ablakocska képződik, így járunk el: A szálvégeket visszahajtjuk mindkét irányban, és egyenként gondosan elvarrjuk apró öltésekkel, általában két szál mélységben. 

A szálvégek rögzítése után folytatjuk a külső oldalon az azsúrozást, és a következő sarkokat is ugyanígy képezzük ki. Körbe haladva a kerület mentén rátérhetünk a belső oldal hímzésére. 

Szélesebb azsúr készítésénél - nem csak esztétikai célból - érdemes a tágas ablakocskákat a sarkokban átlósan megerősíteni. Ez a pókozás
  • Amikor az első sarok  szálvégei rögzítésének a végére érünk és levágjuk a felesleges szálakat, visszaöltünk a kezdőpontba, és három szálas átlót képezünk. Ezt a fonallal szorosan besodorjuk, majd elkezdjük a külső azsúrozást.  Minden sarkot így megerősítünk egy-egy besodort átlóval. 
  • A belső oldalon a sarkoknál kereszt irányú szállal kiöltünk a külső sarokba, itt is 3 keresztező szálat feszítünk, és kintről befelé haladva besodorjuk az átlókat. Középen, a szálak kereszteződésénél egy feszes hurokkal összeöltjük a póklábakat. Az átló belső felének besodrása után tovább folytatjuk az azsúrozást. Így haladunk körbe.

Szegély eldolgozása egyszerű azsúrral


 Az anyag szélét szálhúzással előkészítjük az azsúrozáshoz a duplán számított megfelelő szélességű szegély felett, majd a visszahajtást érdemes le is fércelnünk közvetlenül a szálkihúzás alatt. Az azsúrozás a hátoldalon, balról jobbra halad.
   
 A szegély belsejébe bevezetjük a hímzőcérna végét, felöltünk 2 szál mélységben, majd jobbról balra átfogjuk az azsúrozásra szánt számú szálat, és a rögzítő öltést  csak a dupla, visszahajtott anyagrészbe öltjük. Így a munka színén a rögzítő öltés nem jelenik meg - csak az azsúr-szálakat áthurkoló vízszintes öltés.


Egyoldalú azsúr - rojtos szegély

Ha  a szegélyt körbe kirojtozzuk, érdemes egyoldalú azsúrral rögzíteni a rojtozás előtti szélső szálat, mert így   tetszetős és tartós szegélyt kapunk. Panamán 10, finom kanavászon kb. 15 szálat szánjunk a rojtra: ott húzzunk ki körben egy szálat.

Körülszegés - rojtozás

Ha rojtos szélt  tervezünk a munkánkra, körülszegéssel nemcsak szépen ki lehet alakítani a rojt kötegeit, hanem szélesen és feszesen rögzíthetjük a rojt szálait, és a megerősített szegély tartósabb lesz. 
A szegést több sávban is végezhetjük: e sávok kialakításához 1-1 szálat húzzunk ki a tervezett szélességű rojt feletti részből. Maga a rojt  3-6 cm széles a kelme vastagságától függően.  Az öltéseket az ábra szerint végezzük.




  • Több soros szegélyezéssel a rojt kezdetétől a kelme közepe felé haladva hímezünk.
  • Jobbról balra haladunk a munkával. 
  • Az azsúrral ellentétben a munka színén dolgozunk. 
  • Mindig páros számú szálat fogunk össze a tűvel. A következő sávban ugyanis a szálkötegeket eltolva képezzük.
  • Így minden második sávban kerülnek egymás fölé a kötegek.
  • A kihúzott szálak mentén a szálakat vízszintes öltésekkel kétszer áthurkoljuk,
  • majd a felül meghagyott szálak baloldali felét hátul összefogjuk a fonallal ferdén, felülről lefelé.
  • A második ferde felöltéssel pedig vízszintesen átfogjuk a következő szálköteg feletti felső szálak jobboldali felét is. 
  • A következő vízszintes öltést követően lefelé öltünk az alsó szálhúzásba.
  • A munka színén minden öltés dupla - a vízszintes és ferde is,
  • de a visszáján csak a vízszintes öltések duplák.
  • A kívánt szélességű szegély kihímzése után húzhatjuk ki a szálakat a rojtozáshoz.
  • A rojt szélessége 3-6 cm a kelme vastagságától függően.

Olasz azsúr

Találtam egy hasonló öltésváltozatot: olasz azsúrnak titulálják... Tetszetős mintát ad, és szerintem rojtozásra ez is alkalmas lehet... Érdemes lesz kipróbálni!

2011. január 6., csütörtök

Az azsúrozás maga


Egyszerű, sima v. létra azsúr  

Az azsúrozás díszítő jellege abban áll, hogy az egyirányú szálak kihúzásával felfedjük a keresztirányú szálakat, amiket hurkolással különböző módon „kötegelünk”. A szálak csoportosításából alakul ki a minta.

Azsúrozásnál alapszabály, hogy

         az anyag visszáján dolgozunk,  
         balról jobbra haladunk,
         az alapkelmébe alul mindig ugyanazon szál alá öltünk, hogy egyenletes azsúrt kapjunk, 
         és csomót sose kötünk a fonalra: kezdésnél jobbról balra bevezetjük a szál végét az azsúr szélébe, így            a leöltésekkel egyúttal el is dolgozzuk.

  • 2-3 szál mélységbe leöltünk a sor elején, a mintának megfelelő számú szálat hátul jobbról balra átfogva a tűvel csoportot képezünk, amit a fonallal áthurkolunk, majd a szálcsoport után jobbra leöltve rögzítjük a hurkokkal a szálköteget. Így folytatjuk a sort balról jobbra.
Ha az egyik oldal elkészült, a szálhúzás végén sűrű öltésekkel elvarrjuk a visszahajtott szabad szálakat - szem előtt tartva, hogy a visszáján dolgozunk. Dekorációs színes szál esetén érdemes nemcsak átkukucskálni, hanem akár meg is fordítani a munkát. Amint átérünk, az azsúr szemközti oldalán ugyanannak a szálcsoportnak a körülfogásával és lehurkolásával képezzük a kötegeket. Így létraszerű mintázat alakul ki.
 

A sor végén szintén elvarrjuk a kifejtett szálvégeket, majd levágjuk őket, és visszafordítva a kelmét gyönyörködünk a munkánkban!.

Cikcakk v. váltó azsúr                       

Páros számú szálköteget képezünk az alap azsúrral az egyik oldalon, majd a szálhúzás szemközti oldalán nem ugyanazt a szálcsoportot hurkoljuk át, hanem két szomszédos szálcsoport egyik és másik felét rögzítjük a hurokkal. Így zegzugos mintát kapunk.
 Szívmintás azsúr

Az azsúrozott szálak csoportosításával tetszetős változatokat érhetünk el:


A következő mintákat hímzőszál bevezetésével alakíthatjuk ki. 


Átfordított v. kereszt azsúr

Szélesen azsúrozott, vékony szálkötegekkel kialakított sima azsúrt díszítünk tovább.
  • Az azsúr közepén úgy vezetjük végig a fonalat, hogy azzal a szálcsoportokat kettesével átfordítjuk. Mindig a 2. köteg mögé öltünk jobbról balra, az előző köteget pedig balról jobbra fogjuk át a   tűvel. A fonal megfeszítésével ívet alkotva átfordulnak a szálcsoportok.
  • Az alap létra azsúr egyes szálkötegeit kettéosztva is átfordíthatjuk, azaz a következő szálköteg első fele kerül az előző szálköteg második fele mögé, a jobb oldalra. Így a szálak jobban fedik egymást, és a kapott sűrűbb rajzolatú minta képe még mutatósabb.           
    • Az átfordítás miatt számítsunk arra, hogy az azsúr csík keskenyebb lesz.

    Középen összefogott v. háromlábas azsúr

    Egészen széles azsúr csík közepébe vezetünk hímzőszálat – akár hangsúlyosabb színűt vagy vastagabbat.
    • A kezdő szálat az 1. szálköteg mögött visszük fel középmagasságba, ott az első 3 köteget hátulról átfogjuk, a szálat előre hozva meghurkoljuk, majd felülről beleszúrva a hurokba megszorítjuk a szálakat annyira, hogy a középső szálunk enyhén feszes legyen.
    • Most már egyenesen középen haladunk tovább a következő 3 pálcához, melyeket ugyanígy fogunk össze.
      • A középső hímzőszál egyenletesen haladjon végig – a sor végén az utolsó csomót követően levezetjük a szálat az azsúr szélébe és ott elvarrjuk.
      Pókos azsúr

      A háromlábas azsúrt tovább cicomázhatjuk: az ábra önmagáért beszél...

      Szarkalábas azsúr

      Még szélesebb azsúr csíkból készíthetjük - ekkor a sima azsúrt keskeny pálcákkal képezzük. 
       
      • A fonalat a csík szélétől az első pálca mögött a csík magasságának harmadáig visszük, és ott összehurkoljuk a két első pálcácskát. Most a 2. pálcán hajtjuk át a fonalat, majd a csík felső harmadában összehurkoljuk a 2-3. pálcát.
      • Tovább haladva lefelé hajtjuk át a szálat a 3. pálcán, és az alsó harmadban hozzáhurkoljuk a 4. pálcácskához. Így alul-felül felváltva 2-2 lábacskát képezünk – egy bonyolultabb zegzugos mintát kapunk.

      További 'cifrázások':

      Még szélesebb sima azsúrt a közepén zegzugosabban vezetett  szállal négylábas szarkalábbá alakíthatunk:


      Az azsúrozás szálcsoportjait díszíthetjük hímző fonallal való besodrással v. behurkolással is.

      Folyt. köv.



    • Ajouring is a thread counting white-embroidery technique.




    • We pull out 4-5 similar direction threads of the base material and the perpendicular threads will be stitched together in groups.


        Ajour first stich     Ladder ajour       

      The ladder or changed ajour stitch may be further decorated if we twist the "legs" or in wider ajouring we repeat the technique again and again in more lines.
      We add so called "corner spiders" (additional weaving) to the corners; these consist of knots which are sewn in the middle of the diagonal yarn groups.

      2011. január 5., szerda

      Előzetes az azsúrozáshoz

      Azsúr - hosszanti csíkokban áttört kelme, elnevezése a francia "à jouré" szóból ered - jelentése: áttört, átlyuggatott.

      Kellékek:


      • Azsúrozással szálszámolásra alkalmas anyagot díszítünk: ha a textil hosszanti és keresztszálai egyenletesek, egyenes szövésűek és könnyen kihúzhatók. Ilyenek a nehezebb pamut- és lenvásznak. Más hímzéssel is díszített munkához lágyabb anyagot választhatunk - pamut vagy kevert szálú kelmét.                                                                     
      • Hagyományosan az alapanyaggal azonos vastagságú fonalat használnak. Ma a dekoratívabb díszítés érdekében a szövött szálnál kissé vastagabb, sőt eltérő színű fonalat is használhatunk. De ekkor a hibák is kiugróak lesznek! Túl vastag fonalnál nem fekszenek ki a szálak egymás mellé, a hímző öltés kidomborodhat.
      • A hímzőtűnek is igazodnia kell a fonal vastagságához. Általában tompa vagy lekerekített hegyű tűt használunk, kivéve a szálak végének a szövetbe történő eldolgozásánál, ld*.
      • Nagyon éles és hegyes kézimunkaolló szükséges a szálak elvágásához.  
      • A hímzőkeret használatához érdemes hozzászokni: egyenletesebb lesz a munkánk,és kényelmesebb is.
      • Ha nem szegtük be előzetesen a munkát, a széleit a foszlás elkerülésére rögzíteni kell, pl. varrógéppel, cikcakköltéssel vagy kézi férceléssel.
      • A munkadarab középpontját méréssel kijelöljük, férceléssel megjelöljük a minta pontos tervezése érdekében. Ezután beosztjuk az azsúr sormintáját.
      Szálhúzás
      • Jelöljük meg elütő színű férccel az azsúrozásra szánt terület határait. 
      • Ha az azsúr nem fut végig a textil széléig, számoljunk rá 1-2 cm-t a kihúzott szál eldolgozására*. A jelölés kezdetétől ezzel az 1-2 cm-rel vegyük tűre a tervezett azsúr első hosszanti szálát, vágjuk át a tű felett, majd fejtsük ki néhány centiméter hosszan.
      • A szálhúzás másik végén megismételjük ugyanezt, majd az elvágott szálat végig óvatosan kihúzzuk.
      • Ezután tűre vesszük az azsúrozásra váró összes szálat és átvágjuk, majd egyenként, óvatosan mindegyiket kihúzzuk. 
      • *Végül az eldolgozásra váró szálak végét a munka visszájára simítjuk és hegyes tűvel beszőjük az alapanyag szálai közé. 
      • Különösen két merőleges azsúr sarkos találkozásánál fontos ez a gondos eldolgozás!
       

      *Hímzőöltéssel is eldolgozhatjuk a szálkihúzást feslésre kevésbé hajlamos kelméken: hurok- vagy laposöltéssel.
      Folyt. köv.

      A B+Zs Stúdió szakmai tanácsai mellett ezekre a kiadványokra támaszkodtam - főleg képanyagban:
      Cristina Krössmann-Berg: Az azsúrozás művészete, Holnap Kiadó, Budapest, 1999
      Marta Mannova: Így hímezzünk, Roh Kiadó, Pozsony, 1975
      Herczeg Beáta: A hímzéstől a subrikálásig, 1988
      http://tanna44.5mp.eu
      Köszönet nekik!


      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...