2012. október 26., péntek

Gömöri csomós hímzés

Sajnos már inkább csak krónikása, semmint beharangozója vagyok a Polgárok Házában levő kiállítássorozat októberi fordulójának. Még a jövő héten, nov. 2-ig biztos sikerül elcsípni a "Sajótól Szinvavölgyig" terjedő vidék népművészeti kiállítását, amiről Foltos Marcsi príma képeket készített. Én is az ő albumából csentem el a következőket, és nála bármikor kattinthatók:


Az idén 30 éves jubileumát ünneplő diósgyőri Fügedi Márta Népművészeti Egyesület kiállításának nagyon gazdag a hímzésanyaga. 


Most én mégse a csodás beregi keresztszemes hímzéseket emeltem ki, hanem a gömöri csomós hímzést, ami ritkaságszámba megy az úri hímzések között. Szinte önmagában csak gömöri párnavégeken és lepedőszéleken használták - egyetlen vagdalásos mintát csempésztem bele, ami inkább Zobor-vidéki hímzésnek tűnik - jobbra lent a barna:


A gömöri csomós hímzés valójában a francia csomóhoz hasonló, amit térkitöltő elemként alkalmaztak az úri hímzés motívumainak kialakítására: indák, virágtöves csokrok gránátalmával, tulipánnal, rózsával... Ünnepi viseleten a csomós hímzés helyett gyöngyhímzést is alkalmaztak. Ami belefért - inkább a szájuktól vonták meg a falatot!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...